Sıfır Kilometre Araçta Boya / Tüketicinin Misliyle (Benzeriyle) Değişim Hakkı
Sıfır Kilometre Araçta Boya
Sıfır kilometre olarak satın alınmış araçlarda tüketici hakları, sıfır kilometre araç satın alan tüketicilerin araçlarında ortaya çıkan hatalar/arızalar sebebiyle başvurabilecekleri hukuki yollar hakkında açıklamalara “Ayıplı Araçlarda Tüketici Hakları” isimli makalemizde geniş olarak yer verilmişti.
Tüketicilerin, sıfır kilometre olarak satın aldıkları ve daha sonra ayıplı olduğu anlaşılan araçları ile ilgili olarak misliyle değişim hakkı konusunda geniş açıklamalara “Misliyle Değişim Hakkı” isimli makalemizde yer verilmişti.
Aşağıdaki karar, bir tüketicinin sıfır kilometre olarak satın aldığı tarihin üzerinden yaklaşık 9 ay geçtikten sonra bu aracını başka birine satmak istediği sırada yaptırılan ekspertiz incelemesi sırasında, önceden bazı parçalarının (sol arka çamurluk, sol arka kapı, sol ön kapı ve son ön çamurluk) boyalı olduğunun anlaşılması sebebiyle, aracın sıfır kilometre satışını yapan bayi ve aracı ithal eden şirkete karşı açılmış bir dava ile ilgilidir.
Tüketici bu davada, aracın misli ile değiştirilmesini talep etmiştir.
Tüketici mahkemesi, tüketiciyi haklı bularak aracın değiştirilmesi talebini kabul etmiş fakat kararın uygulanması sırasında karışıklık yaratacak bir şekilde karar vermiştir. Mahkeme, aracın değiştirilmesine, mümkün olmaması halinde bedelin iadesine karar vererek usule aykırı karar vermiştir. Mahkemenin yapması gereken aracın değişimine karar vermekle yetinmek olmalıydı. Nitekim aracın misli (benzeri) bulunmamakta ise İcra İflas Kanunu’nun 24. maddesi gereğince değeri belirlenecek ve belirlenen bu değer tüketiciye ödenecektir. O halde aracın benzerinin bulunmaması halinde fatura bedelinin iadesine karar verilmesi hatalıdır. Yargıtay da bu doğrultuda, 2021 yılının Ekim ayında, mahkemenin bu hatalı kararını bozmuştur.
Kararın tam metni şu şekildedir: